16 czerwca br. Komisja Europejska rozpoczęła gruntowny przegląd unijnej polityki handlowej, który realizowany jest z dwóch kluczowych powodów:

  • Po pierwsze, aby ocenić, w jaki sposób polityka handlowa może przyczynić się do szybkiego i trwałego ożywienia społeczno-gospodarczego, wzmocnienia konkurencyjności po pandemii Covid-19, sprostania wyzwaniom, przed którymi stanie UE oraz pomocy w promowaniu naszych wartości i standardów.
  • Po drugie, aby ocenić, w jaki sposób polityka handlowa może pomóc w budowaniu silniejszej UE w oparciu o model „otwartej autonomii strategicznej” – czerpiąc korzyści z otwartości dla naszych przedsiębiorstw, pracowników i konsumentów, chroniąc ich jednocześnie przed nieuczciwymi praktykami i zwiększając ich odporność, aby byli lepiej przystosowani do przyszłych wyzwań.

Istotną częścią tego procesu są konsultacje publiczne z udziałem Parlamentu Europejskiego, państw członkowskich, zainteresowanych stron i społeczeństwa obywatelskiego. Konsultacje obejmują wszystkie tematy istotne dla unijnej polityki handlowej, ze szczególnym naciskiem na:

    • Budowanie odpornej i zrównoważonej gospodarki UE po kryzysie związanym z koronawirusem;
    • Reformę Światowej Organizacji Handlu;
    • Tworzenie możliwości handlowych dla przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich firm;
    • Maksymalne zwiększenie wkładu polityki handlowej w działania dotyczące najważniejszych globalnych wyzwań, takich jak zmiana klimatu, zrównoważony rozwój czy transformacja cyfrowa;
    • Wzmocnienie stosunków handlowych i inwestycyjnych z kluczowymi partnerami handlowymi;
    • Zapewnienie równych warunków działania i ochronę przedsiębiorstw i obywateli UE.

Celem Komisji jest wypracowanie konsensusu w sprawie nowego kierunku polityki handlowej UE w średniej perspektywie czasowej, z uwzględnieniem nowych globalnych wyzwań oraz doświadczeń wyniesionych z kryzysu związanego z koronawirusem.

Dostosowanie unijnej polityki handlowej pozwoli skuteczniej służyć europejskim interesom. Silna Unia Europejska potrzebuje silnej polityki handlowej i inwestycyjnej, aby wspierać odbudowę gospodarczą, tworzyć dobrej jakości miejsca pracy, chronić europejskie przedsiębiorstwa przed nieuczciwymi praktykami w kraju i za granicą oraz zapewniać spójność z priorytetami w zakresie zrównoważonego rozwoju, zmiany klimatu, gospodarki cyfrowej i bezpieczeństwa.

Intencją jest, aby ta polityka w dalszym ciągu służyła unijnym obywatelom i przedsiębiorstwom oraz przyczyniała się do urzeczywistnienia naszych globalnych ambicji bycia liderem w wielu różnych obszarach. W tym samym czasie polityka handlowa musi przewidywać bardziej realistyczne podejście chroniące nas przed nieprzyjaznymi lub agresywnymi działaniami zachowując swobodny i uczciwy handel, oparty na zasadach, zarówno wewnątrz UE-27, jak i w skali globalnej.

Zachęcamy Państwa, w regionalne, lokalne i branżowe organizacje gospodarcze oraz znaczące polskie firmy w Regionie, do udzielenia odpowiedzi na pytania znajdujące się w dokumencie:

A renewed trade policy for a stronger Europe – Consultation Note»

Dokument jest dostępny w języku EN. Państwa odpowiedzi pomogą Komisji Europejskiej w wypracowaniu unijnego podejścia do polityki handlowej na miarę potrzeb świata po pandemii koronawirusa.

Pisemne komentarze należy nadsyłać bezpośrednio do Komisji Europejskiej do dnia 15 września 2020 r. na adres: trade-policy-review-2020@ec.europa.eu

lub

do Ministerstwa Rozwoju do 30 lipca 2020 r. na adres: joanna.hawryluk@mr.gov.pl lub przemyslaw.buczkowski@mr.gov.pl

Wyniki konsultacji zostaną uwzględnione w komunikacie, który będzie opublikowany pod koniec bieżącego roku. Ostateczny przegląd będzie wynikiem przejrzystego i włączającego procesu, w tym internetowych konsultacji publicznych, dyskusji z Parlamentem Europejskim i państwami członkowskimi oraz dialogu z zainteresowanymi stronami i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.

Dodatkowe informacje:

  1. Priorytety Komisji»
  2. Pismo przewodniczącej Komisji Ursuli von der Leyen określające zadania kandydata na komisarza ds handlu Phila Hogana»
  3. Plan odbudowy Unii Europejskiej»

Źródło: https://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=2158

MP/MR