W 2018 roku w Raporcie Premium Consulting Personal Brand ponad połowa respondentów zadeklarowała większe zaufanie do marki osobistej niż do marki biznesowej. Ostatnie lata to ciągła profesjonalizacja marek osobistych, a katalizatorem trendu jest wciąż rosnąca siła social media. Czy zatem warto stać się wizytówką swojej firmy? To zależy 😉
Przede wszystkim warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcemy i potrafimy tak zarządzać swoim wizerunkiem, by był on wartościową nadbudową naszej marki? Dobra marka osobista powinna być oparta o wiedzę i doświadczenie. Aby być skutecznym instrumentem marketingowym, powinniśmy regularnie publikować i dbać o spójność tematyczną, nawet jeśli chcielibyśmy w swoich kanałach odpłynąć od głównego nurtu poruszanych zagadnień.
Budowanie własnego wizerunku eksperta wiąże się także z wieloma trudnościami natury psychicznej. Aby być skutecznym, trzeba po części “poświęcić” swoje kanały social media, a gdy popełnimy publiczne faux fas, pogodzić się z faktem, że może to wpłynąć także na naszą sprzedaż. Ważna jest również kwestia polaryzacji naszych poglądów na wybrane zagadnienia branżowe. Im bardziej radykalni będziemy w swoich opiniach, tym bardziej skrajne będą nasze kontakty na platformach społecznościowych. Ktoś kto dostrzeże w tym potencjał zasięgu i choćby pomyśli, by iść tą drogą na skróty… już jest po części zgubiony.
Dlaczego małe firmy zaczynają od Personal brandingu?
Personal branding jest w pierwszym etapie rozwoju firmy łatwiejszą formą dotarcia do swoich odbiorców. Chętniej kupimy coś od człowieka, który skutecznie przekona nas do swojego produktu, niż od marki, która na rynku istnieje od niedawna. Ten łakomy kąsek przyspieszenia wzrostu w pierwszym etapie, może jednak wiązać się z późniejszymi problemami przekształcenia wizerunku firmy jako marki niezależnej. Wzrost zainteresowania naszymi produktami i usługami, może także utrudniać delegację obowiązków przyszłym pracownikom. Skoro jesteś ekspertem, nikt nie chce rozmawiać z Twoimi “asystentami”, nawet jeśli zatrudniasz ludzi bardziej kompetentnych od siebie. Pomyśl też o wakacjach. Eksperci nie mają wakacji… przynajmniej w oczach swoich zagorzałych wielbicieli.
Personal Branding tylko dla małych?
W poprzedniej dekadzie firma Adobe stworzyła stanowiska ewangelistów, którzy byli odpowiedzialni za “głoszenie dobrego słowa” na temat wybranych produktów tej firmy. Ewangeliści jeździli po świecie, wykonując niezliczoną liczbę szkoleń i pokazów tematycznych. W innych firmach odpowiednikami ewangelistów Adobe byli tzw. traderzy, których zadaniem był udział w targach tematycznych, podczas których prowadzili rozmowy z potencjalnymi klientami i przedstawiali produkty swojej firmy podczas publicznych pokazów. Obecnie coraz więcej firm, także producentów produktów wirtualnych, rozwija kompetencje pracowników. Ich zadaniami stają się m.in. udział w wydarzeniach, konferencjach, prelekcjach tematycznych oraz szkoleniach, czy też pisanie blogów i nagrywanie filmów tematycznych.
Podsumowując, Personal branding jest dla tych, którzy są gotowi poświęcić część swojego wizerunku na rzecz marki, którą tworzą. To często większa inwestycja, niż kilka tysięcy złotych na kampanię Google Ads. Jej konsekwencje też mogą być bardziej długofalowe. Jeśli jednak coś pójdzie nie tak…. koszty wzrosną. Czy zatem warto? Jeśli znasz się na tym co robisz, potrafisz budować relacje, dobrze czujesz się podczas wystąpień publicznych, a obiektyw skierowany w Twoją stronę powoduje u Ciebie ekstazę, to prawdopodobnie w szybkim czasie zwrócą się do Ciebie pierwsi klienci, obdarzając Cię zaufaniem. Powodzenia!
Artykuł został przygotowany na potrzeby programu Kuźnia Pomysłów: „Kuźnia Pomysłów” edycja II specjalna, „Kuźnia Pomysłów” edycja III specjalna realizowanego w ramach projektu „Lodzkie4business+”, współfinansowanego ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
„Kuźnia Pomysłów” (Kuźnia) to program akceleracyjny obejmujący cykl spotkań dla startupów – zarówno aktywnych firm MŚP, jak i zespołów projektowych, prezentujących innowacyjne koncepcje biznesowe oraz poszukających możliwości rozwoju tych koncepcji na rynku krajowym i rynkach zagranicznych.
Organizatorem jest Województwo Łódzkie (Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego).
Autor: Konrad Dembczyński