W związku z pandemią Sars-CoV-2 wykonywanie zadań przedsiębiorcy podlega ograniczeniu, polegającemu na wyłączeniu bezpośrednich kontaktów, z klientami, urzędami, organizacjami, itd. Niestety większość spraw musimy załatwiać elektronicznie, czyli elektronicznie potwierdzić swoją tożsamość. Jak to zrobić, zachowując maksimum bezpieczeństwa, maksimum prywatności i prostoty działania?
Możemy to zrobić za pomocą:
- profilu zaufanego, o którym pisaliśmy w artykule Profil Zaufany bez wychodzenia z domu »»
- podpisu kwalifikowanego, tzw. e-podpisu.
E-podpis potwierdza naszą tożsamość w sposób zdalny i dzięki niemu zrealizujemy wiążące transakcje na odległość, a dziś to naprawdę ważne dla przedsiębiorcy.
Do czego potrzebny jest e-podpis?
- do składania deklaracji ZUS,
- wysyłania sprawozdań do KRS,
- zawierania, podpisywania umów oraz udziału w aukcjach na elektronicznych platformach przetargowych JEDZ,
- rejestrowania danych w UODO,
- przesyłania danych do GIIF,
- kontaktowania się z URZĘDAMI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
(czego nie można zrobić za pomocą profilu zaufanego ).
Co to jest e-podpis?
Podpis elektroniczny to Twój podpis w formie elektronicznej. Składasz go za pomocą specjalnego urządzenia np.: tokena – narzędzia mobilnego, które z mocy prawa jest uznane za równoważne podpisowi własnoręcznemu.
Weryfikację autentyczności podpisu elektronicznego, w tym identyfikację podpisującego zapewnia certyfikat. Na jego podstawie można ustalić kto jest nadawcą, a także czy treść informacji nie została zmieniona w trakcie transmisji danych, w okresie przechowywania, lub w wyniku celowej manipulacji.
Obecnie usługi certyfikacyjne związane z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, świadczą firmy:
- Enigma SOI Sp. z o.o.
- EuroCert Sp. z o.o.
- Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.
- Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
- Asseco Data Systems S.A (Certum
Ceny zakupu zależą od dostawcy, okresu ważności certyfikatu i rodzaju urządzenia do składania podpisu.
Źródło: ww.nccert.pl, www.biznes.gov.pl
MDM/MR